Stress op je werk: herkennen en oplossen

0
3466

Stress op je werk is voor de meesten geen onbekend gevoel. Het kan onder andere veroorzaakt worden door een hoge werkdruk, vervelende collega’s en prestatiedrang.

Stress op je werk is voor de meesten geen onbekend gevoel. Het kan onder andere veroorzaakt worden door een hoge werkdruk, vervelende collega’s en prestatiedrang.

Grofweg kan werkstress ingedeeld worden in een drietal categorieën: de werkwijze (hoe dienen zaken aangepakt te worden), de arbeidsomstandigheden (in welke situatie moet gewerkt worden) en de arbeidsverhoudingen (sfeer, collegialiteit e.d.).

Het is belangrijk werkstress bij jezelf te herkennen. Deze stress kan zich lichamelijk (rugpijn, stijve nek, slapeloosheid, hoge bloeddruk), geestelijk (gespannenheid, rusteloosheid, angstig) en/of gedragsmatig (veel eten, toenemend alcoholgebruik, druk praten) uiten. Het herkennen en erkennen van deze signalen is een belangrijke stap naar het oplossen van het probleem.

Het oplossen van stress is niet gemakkelijk en het verdient eigenlijk per individu een andere aanpak. Ook is het ene type persoon veel minder gevoelig voor stress dan het andere. Een aantal algemene tips willen we je toch geven:

  • Zorg extra goed voor je zelf als je gestresst bent. Ga veelvuldig sporten en eet gezond. Het extra innemen van vitamine B kan ondersteunend helpen. Op het moment dat je in perioden van stress je gezondheid verslechtert, ligt een burn out op de loer. Hier vind je meer informatie over gezonde voeding en hier over manieren om te ontstressen.
  • Probeer grip te krijgen op je werkzaamheden. Stel concrete doelen en plan je activiteiten. Overzicht in je werk, werkt stressverlagend.
  • Bespreek problemen met je collega’s en baas. Vraag ook vrienden en kennissen mee te denken over de problemen die je ervaart. Vraag je zelf ook af waarom je gestresst raakt van bepaalde zaken. Wat is de achterliggende oorzaak?
  • Durf nee te zeggen! Je kan niet alles aannemen. De frustratie is vaak dat je door de grote hoeveelheid aan taken alles maar half kan doen, wat tot minder goede resultaten leidt.
  • Vind je ontspanning thuis. Ben actief thuis, doe leuke dingen, ga sporten en focus je op andere dingen dan je werk. Denk ook eens aan een yoga of meditatiecursus.