Tips tegen vermoeidheid

2
1016
slaapdronken

Vermoeidheid is een veel voorkomende kwaal. Steeds meer mensen blijken er last van te hebben. Als we vermoeid zijn, wordt er vaak blindelings een link gelegd met slaaptekort.

Vermoeidheid is een veel voorkomende kwaal. Steeds meer mensen blijken er last van te hebben. Als we vermoeid zijn, wordt er vaak blindelings een link gelegd met slaaptekort. Vaak wordt er vergeten dat vermoeidheid ook nog tal van andere oorzaken kan hebben.

Slaapapneu
Sommigen mensen denken dat ze genoeg slapen, maar toch worden ze niet uitgerust wakker. Het kan zij dat zij lijden aan slaapapneu. Deze aandoening zorgt ervoor dat je tijdens de nacht kort stopt met ademen. Hierdoor wordt men dan telkens kort wakker. Dit kan zelfs zonder dat je je hier bewust van bent. Je kunt slaapapneu verminderen door af te vallen bij overgewicht, stoppen met roken of met een speciaal toestel dat je luchtwegen openhoudt.

Verkeerde voedingsstoffen
Door te weinig te eten, kun je vermoeid raken. Maar wist je ook dat je door het eten van de verkeerde voedingsstoffen je moe maakt? Door evenwichtig te eten zorg je ervoor dat je bloedsuikerspiegel op peil blijft. Ook is het belangrijk om geen maaltijden over te slaan en voldoende tussendoor te eten voor de broodnodige energie.

Bloedarmoede
Vooral bij vrouwen is bloedarmoede een belangrijke veroorzaker van vermoeidheid. Door de menstruatie kunnen vrouwen kampen met ijzertekort. Om zuurstof te kunnen transporteren naar je weefsel en organen heb je rode bloedcellen nodig. Het kan helpen om ijzersupplementen te nemen en voeding te eten die rijk is aan ijzer, zoals mager vlees, schaaldieren en bonen.

Te veel cafeïne
Een aantal kopjes koffie per dag kan je alertheid en concentratie verbeteren. Overdadig gebruik van koffie heeft juist het tegenovergestelde effect. Daarom kun je het drinken van koffie beter afwisselen met bijvoorbeeld water.

Voedselallergie
Als de vermoeidheid erger wordt nadat je gegeten hebt, kan het zijn dat je allergisch bent voor bepaalde voedingstoffen. Doordat je lichaam dan denkt dat het deze ‘vijanden’ aan moet vallen, kost dit erg veel energie, waardoor je vermoeid raakt.

Te veel witte suiker
Ondanks dat suiker vaak gebruikt wordt als een echte smaakmaker, doet het voor je lichaam in de hoeveelheden die wij het tegenwoordig innemen weinig goeds. Suiker heeft namelijk de vervelende eigenschap dat als je er te veel van binnen krijgt, het juist veel energie kost in plaats van dat het je energie oplevert.

Gebrek aan beweging
Als je weinig beweegt, blijft je energiepeil in je lichaam laag. Hierdoor blijf je je dus vermoeid voelen. Als je blijft zitten of liggen is er geen enkele toevoer van energie. Door regelmatig te bewegen zorg je ervoor dat er endorfine vrijkomt in je hersenen, waardoor je je goed voelt.

Uitdroging
Om je lichaam optimaal te kunnen gebruiken, moet er voldoende vocht aanwezig zijn in je lichaam. Als je te weinig drinkt, kan er uitdrogingsgevaar optreden. Ook gaat dit gepaard met vermoeidheid. Gemiddeld moeten we zo’n anderhalve tot twee liter vocht per dag drinken. Drink bij inspanning nog iets meer.

2 REACTIES

  1. Herkenbaar. Ik zit hier met twee opgezwollen oogleden van hier tot Tokio en het komt allemaal door een combinatie van een verkeerd eetpatroon en een verkeerd slaapritme. Ik ga dat deze week ECHT ombuigen. Straks op tijd naar bed & stoppen met al die zoute voedingswaren!