Wat te drinken tijdens het sporten

0
2921

Voor de meeste activiteiten heb je alleen water nodig. Het wordt relatief snel in je bloed opgenomen en zorgt er dus voor dat je lichaam goed gehydreerd blijft. Het is goedkoop, en er is genoeg van en altijd beschikbaar.

Als je niet van de smaak houdt, doe er dan wat vruchtenextract bij, vruchtensap, vruchtensiroop of geconcentreerde aanmaaklimonade met een hoog vruchtgehalte. Alle aanmaaklimonade, vruchtensiroop of vruchtensap zorgt voor extra suiker (koolhydraten), maar als het voldoende aangelengd wordt, zal dat je prestaties niet beïnvloeden. Suikervrije dranken zijn niet echt geweldig, omdat ze chemische (omstreden) stof aspartaam bevatten.

Sporten die langer dan een uur duren

Dranken die koolhydraten bevatten – sportdranken, aangelengd vruchtensap en geconcentreerde aanmaaklimonde met een hoog vruchtgehalte – zijn vaak beter dan gewoon water als je langer dan zestig minuten achter elkaar aan het sporten bent. De suikers die zij bevatten, leveren niet alleen brandstof aan je actieve spieren, maar ze zorgen ook voor een snellere opname van water in het bloed. En dat is belangrijk wanneer je hevig zweet.

Het is het beste om 30 – 60 g koolhydraten per uur in te nemen. Dat komt overeen met 500 ml – 1 liter isotonische sportdrank (die 6 g suiker per 100 ml bevat) of aangelegnd vruchtensap in een verhouding van 50/50. Begin al vroeg tijdens het sporten te drinken, omdat het ongeveer dertig minuten duurt voordat het water en de suiker in je bloed opgenomen worden.