Welke voedingsmiddelen verbeteren je denkvermogen?

De afgelopen jaren zijn er talloze artikelen geschreven over voedingsmiddelen en supplementen die ervoor zorgen dat je je beter kunt concentreren en je hersenen op een hoger niveau functioneren. Maar hoeveel van deze claims stroken met de werkelijkheid?

Naarmate we ouder worden, nemen onze mentale capaciteiten geleidelijk aan af. Het goede nieuws is dat een aantal van deze voedingsmiddelen daadwerkelijk een positieve invloed hebben op het functioneren van je hersenen.

Hieronder tref je de meest effectieve manieren om je brein gezond en scherp te houden met behulp van voedsel.

Cafeïne maakt je meer alert

Er is helaas geen magische pil die een aantal punten aan je IQ toevoegt. Je kunt echter wel meer uit je mentale vermogen halen door scherp en alert te zijn.

Voor het laatste zijn wel middelen op de markt. Drankjes met cafeïne zijn een uitstekende manier om tijdelijk scherper te worden. Pas echter op dat je niet teveel cafeïne drinkt. Een overmaat biedt geen extra voordelen en zorgt voor nervositeit.

Suiker als brandstof voor je hersenen

Wacht eens even. Is het eten van suiker over het algemeen af te raden? Dat klopt, maar er zijn verschillende vormen van suiker.

Glucose zorgt voor een tijdelijke boost in geheugen en mentale capaciteiten aangezien het als een brandstof voor de hersenen dient. Teveel glucose wordt echter omgezet in vet, dus let op dat je niet teveel suikers binnen krijgt.

Sla niet het ontbijt over

Moet je je in de ochtend altijd haasten en heb je daarom geen tijd voor het ontbijt? Het is aan te raden om toch de tijd te nemen om in de ochtend te eten. Ontbijt bestaande uit zuivel, fruit en meergranen producten zorgen ervoor dat je hersenen een boost krijgen.

Vis is de ultieme brainfood

Een bron van proteïne met zeer positieve effecten op de hersenen is vis. Vis is rijk aan omega-3 vetzuren welke zorgen voor een betere gezondheid van de hersenen.

Mensen die regelmatig vis eten hebben een lagere kans op dementie en ervaren op oudere leeftijd een mindere snelle aftakeling van het mentale vermogen.

Eet dagelijks een portie noten en chocola

Noten, zaden en pure chocola bevatten krachtige anti-oxidanten waarvan is bewezen dat deze het geleidelijk afnemen van de kracht van de hersenen afremt.

Deze voedingsmiddelen bevatten vaak veel vet of suiker, dus eet er niet teveel van.

Eet avocado’s en meergranen producten

Avocado’s en meergranen zorgen voor een betere bloedsomloop door het verlagen van de slechte cholesterol in het lichaam. Net als andere organen in het lichaam heeft het brein de zuurstof in het bloed nodig om te functioneren. Een betere bloedsomloop zorgt dus voor gezondere hersenen.

Bosbessen als superfood

Tegenwoordig wordt er veel gesproken over superfoods, voedingsmiddelen met een grote lading aan belangrijke voedingsstoffen. Alhoewel sommige superfoods overschat zijn, mag je zeker de kwaliteiten van de bosbes niet onderschatten.

Onderzoek heeft aangetoond dat bosbessen het kans op dementie verkleint en een positief effect heeft op ons vermogen om informatie op te nemen.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie