8 vuistregels die zorgen voor een beter eetpatroon

0
1319

Gezond eten is vandaag de dag nog best een uitdaging. De groep mensen met overgewicht of obesitas blijft groter worden. Aan de andere kant van de oceaan, in de Verenigde Staten, is obesitas al langer een hardnekkig probleem. In een poging het tij te keren, publiceert de USDA samen met de HHS een lijst vuistregels die Amerikanen moeten volgen om te voorkomen dat zij ongezond eten.

Benieuwd wat er zoal in deze publicatie te lezen valt? We hebben de belangrijkste punten opgesomd in een lijstje van 8 vuistregels voor een beter eetpatroon.

1. Eet minder calorieën

Alhoewel het lichaam een complex organisch apparaat is, geldt dit niet voor het concept van afvallen. Wanneer je dagelijks meer calorieën verbrandt dan je consumeert, dan zal het lichaam jouw reservevoorraad raadplegen en zul je dus gewicht verliezen. Naast sporten is het dus belangrijk om minder calorieën te eten.

2. Eet meer plantaardig voedsel

Volgens de experts eten we vandaag de dag te veel dierlijk voedsel en zullen we meer plantaardig voedsel moeten eten om het balans te herstellen. Groente, bonen, noten, zaden, fruit en volkoren producten zorgen voor genoeg variatie om een vegetarische maaltijd spannend en vullend te maken.

3. Eet meer vis

De meeste gezondheidsgoeroes zweren bij het eten van vis. Het is aan te raden om twee maal per week een portie vis te eten, al is het maar vanwege de omega-3 vetten welke goed voor het hart zijn. In de publicatie wordt opnieuw het belang van het consumeren van vis benadrukt, zowel voor hartpatiënten als mensen zonder hartproblemen.

4.  Schakel over naar magere zuivelproducten

Volle zuivelproducten bevatten een hoog gehalte van verzadigd vet. Deze vetten worden gekoppeld aan het vergroten van het risico op hart- en vaatziekten. Zuivel blijft een belangrijke bron van calcium. Een tekort aan calcium zorgt voor een verzwakking van het bottenstelsel. Magere zuivelproducten zijn een goede oplossing.

5. Eet mager vlees, gevogelte en eieren met mate

Waar eerder al geadviseerd werd om met name mager vlees zoals kipfilet en eieren te nuttigen voor het binnenkrijgen van proteïne , is dit advies nu aangepast. Niet alleen is het aan te raden om mager vlees te nuttigen, ook is het advies om de porties klein te houden.

6. Verminder de inname van suikers en vaste vetten

Voor velen zal deze vuistregel vanzelfsprekend zijn. Het is aan te raden om producten met toegevoegde suikers te mijden indien mogelijk. Verminder daarnaast ook het gebruik van boter.

7. Verminder de inname van zout en bewerkte graanproducten

Wit brood en witte pasta zijn producten die niet in een gezond dieet thuis horen. Pas daarnaast op met bruin brood. Kies voor volkoren producten. Doe daarnaast rustig aan met zout.

8. Zorg voor genoeg beweging

Alhoewel sport en beweging in theorie geen onderdeel uitmaakt van een dieet, is het wel een vast onderdeel van een gezond regime. Stel jezelf het doel om minimaal 30 minuten per dag actief in beweging te zijn.