Afvallen: voorkom eten uit verveling

0
936

Je bent aan de lijn. De hele week let je op tussendoortjes en eet je gezond, maar in het weekend mag je genieten van lekker eten. Je neemt een wijntje, een biertje of een schaaltje chips. Tot het weer maandag is.

Je bent aan de lijn. De hele week let je op tussendoortjes en eet je gezond, maar in het weekend mag je genieten van lekker eten. Je neemt een wijntje, een biertje of een schaaltje chips. Tot het weer maandag is. Na een lange dag werken of een vrije maandag slaat de verveling toe. Het gevolg: je gaat eten.

Verveling
Eten uit verveling komt erg vaak voor als beweegreden om te beginnen met snoepen. Het is een gewoonte die vaak aangeleerd is als kind (‘mam, ik verveel me’ –‘pak maar iets lekkers uit de snoeptrommel’). Bij anderen komt eten uit verveling om de hoek kijken bij saaie dagdelen, zoals de snoeppot op werk terwijl er even niets te doen is. Of wanneer je thuis het huishouden hebt gedaan en je voortdurend de confrontatie aan moet gaan met de koelkast.

Voorbeeld
Na een drukke dag kom je thuis. Je zit na de televisie te staren en voordat je het weet worden je gedachten ineens op eten gezet. In het weekend heb je op deze momenten iets lekkers genomen, dus dat mag het nu ook wel. Toch?

Een ander voorbeeld. Je hebt vrije dag. Je huis is aan kant. De kinderen zijn naar school en je hebt niets meer te doen. Je belt een vriendin op (ook met een vrije dag) en vraagt of ze iets te doen heeft. Helaas is haar agenda al vol. Je blijft alleen thuis. Weer zit de koelkast naar je te kijken. Maar wees streng voor jezelf en trek de koelkastdeur niet open. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom een aantal tips om snoepen/snaaien te voorkomen.

Waarom?
Wanneer je altijd om acht uur in de avond gaat eten is het belangrijk om die trek te voorkomen. Je kunt om deze tijd een gezond tussendoortje nemen, zoals fruit of een bakje yoghurt. Drink een groot glas water of een grote mok thee. Doordat je maag gevuld is zul je minder snel trek krijgen en minder snel gaan snoepen.

Zoek afleiding
Afleiding helpt. Het maak niet uit wat je gaat doen als jij je maar niet verveelt. Denk aan een lang telefoongesprek, een lekkere lange douche, een rondje wandelen, een spelletje doen, tuinieren (krijg je lekker vieze handen van zodat je niet kunt eten), de afwas, een wasje draaien, alles mag als het maar geen calorieën oplevert maar wel afleidt. Bijkomend voordeel van een huishoudelijk klusje of een rondje wandelen is dat je ook nog extra calorieën verbrand.

Bedenk dat je niet hoeft te eten
Je eet over de dag verdeeld voldoende dus je lichaam heeft geen behoefte aan nieuw voedsel. Houd dit in je achterhoofd als je streng voor jezelf bent. Je zult merken dat je er een heel goed gevoel van krijgt als het je lukt om een aantal dagen niet extra te snoepen.

Beperk het eten van iets lekkers tot een paar dagen per week
Wanneer je het eten van iets lekker beperkt tot een paar dagen per week, kun je echt uitkijken naar het moment. Omdat je het met mate doet mag je ook best een keer iets groots nemen, zoals een patatje of een grote koek. Als je hier voor jezelf streng in bent zul je er meer voldoening uitkrijgen en er meer van genieten dan wanneer je elke dag snoept. Waarschijnlijk heb je dan meer last van een schuldgevoel.

Maar stel nou dat dit niet werkt?
Sta je toch weer in de voorraad kast naar chips te zoeken? Om dit te voorkomen moet je de drempel voor jezelf hoger maken. Dit kun je doen door op alle plekken waar voor jou ongezonde tussendoortjes liggen een foto van je ‘dikke zelf’ te plakken. Denk aan de koektrommel, voorraadkast, voorraadkast, vriezer etc. Telkens als je wilt snoepen word je herinnerd aan je ‘dikke zelf’ en je voornemen om er iets aan te doen. Grote kans dat je het snoepen maar achterwege laat en kiest voor een gezond stuk fruit of rauwkost.

Discipline
Zoals je leest is het een kwestie van discipline. Je moet het echt zelf doen. Maar één troost: Als je een paar dagen dapper hebt volgehouden zul je merken dat je trek naar zoete of hartige dingen vanzelf minder wordt. Je lichaam went gemakkelijk aan meer eten en went gelukkig ook weer redelijk gemakkelijk aan iets minder eten.

Dit artikel is geschreven door Rachelle Zwart van Valtaf.nl.