Claims sportdranken niet bewezen

0
1039

Misschien doe je het zelf ook: een paar slokken AA drink of Gatorade voor het sporten zodat je een energie-boost krijgt. Eerder werd al aangetoond dat in deze drankjes grote hoeveelheden suiker zit, dat allesbehalve gezond voor je is. Nu blijkt ook dat het goede effect van deze drankjes voor sporters moeilijk te bewijzen valt.

Misschien doe je het zelf ook: een paar slokken AA drink of Gatorade voor het sporten zodat je een energie-boost krijgt. Eerder werd al aangetoond dat in deze drankjes grote hoeveelheden suiker zit, dat allesbehalve gezond voor je is. Nu blijkt ook dat het goede effect van deze drankjes voor sporters moeilijk te bewijzen valt.

Drankjes zoals AA drink, Gatorade, Lucozade en Powerade claimen dat gebruikers meer energie hebben en dus harder kunnen trainen. Ook zou het lichaam sneller herstellen.

Een onderzoek dat werd uitgevoerd door de BBC en onderzoeksbureau BMJ keken naar de reclamecampagnes die mensen aanspoorden om ‘vooraf te hydrateren’, ‘voor de dorst al te drinken’ en ‘je darmen te trainen om meer vloeistof te tolereren’. Ze onderzochten of er wetenschappelijk bewijs werd gegeven om deze adviezen te steunen.

Bewijs

Maar één bedrijf, GlaxoSmithKline, leverde onderzoeken die moesten bewijzen dat hun drankje, Lucozade, sporters zou helpen. 45 andere bedrijven leverden geen bewijs. Maar van de 174 studies die GlaxoSmithKline leverde, bleven er maar 3 overeind nadat onderzoekers naar de wetenschappelijke geloofwaardigheid van de studies hadden gekeken. Er werden bijvoorbeeld veel te weinig proefpersonen gebruikt, of de sporters werden vooraf uitgehongerd zodat de resultaten niet gelden voor een normale situatie.

Andere onderzoekers van een team uit Oxford en het British Medical Journal zeiden hierover: “Het is bijna onmogelijk voor gebruikers om een goed geïnformeerde keuze te maken met betrekking tot de voordelen en schadelijke eigenschappen van sportdrankjes, op basis van het bewijs dat beschikbaar is.”

Sportdrankjes

Toch zijn de sportdrankjes erg invloedrijk. Door samen te werken met bekende sportmerken en beroemde sporters proberen zij het vertrouwen van het publiek te winnen en het gebruik van hun sportdrankjes in plaats van water te standaardiseren. Een belangrijk voorbeeld is dat de bedrijven die Powerade en Lucozade maken, partner en dienstverleners zijn bij de Olympische Spelen. Vitamin Water (“Al je dagelijkse voedingsstoffen in één slok”) van het bedrijf Coca Cola is ook een sponsor.

Tim Noakes, voorzitter van de onderzoeksrichting Sportwetenschap bij de Universiteit van Kaapstad, zegt dat in de jaren ’70 sporters juist werd ontraden om te drinken uit angst dat het ze langzamer zou maken. Hydratering was geen onderwerp van discussie bij de eerste marathon van New York – het werd niet van wetenschappelijk belang gevonden.

Dr. Colin Cable, medewerker van de afdeling farmaceutische wetenschapsinformatie bij de Royal Pharmaceutical Society, zegt dat producenten van sportdrankjes de claims die ze maken altijd moeten ondersteunen met bewijs. “Maar voor het merendeel van de mensen die sporten, is het maar de vraag of die extra aanvullingen wel nodig zijn. Een gezond en evenwichtig dieet voorziet het lichaam van de benodigde proteïne, koolhydraten, vitaminen en mineralen”, voegde hij toe.