Trek in de avond? Ga op tijd naar bed!

0
697

Er zijn een aantal momenten op de dag waarop veel mensen standaard trek krijgen. Dat is meestal rond 10 uur ’s morgens, 16 uur ’s middags en 21 uur ’s avonds. Dat is ook niet zo gek want het is al een tijdje geleden dat je de vorige maaltijd hebt gehad dus je lichaam is bijna weer toe aan nieuwe energie. Het is op die momenten goed om een gezond tussendoortje te nemen zodat je er weer een tijdje tegenaan kunt.

Er zijn een aantal momenten op de dag waarop veel mensen standaard trek krijgen. Dat is meestal rond 10 uur ’s morgens, 16 uur ’s middags en 21 uur ’s avonds. Dat is ook niet zo gek want het is al een tijdje geleden dat je de vorige maaltijd hebt gehad dus je lichaam is bijna weer toe aan nieuwe energie. Het is op die momenten goed om een gezond tussendoortje te nemen zodat je er weer een tijdje tegenaan kunt.

Maar de meeste problemen horen wij van deelnemers later op de avond. Rond 22-23 uur begint je maag te knorren. Je hebt trek en dan niet in een stuk fruit maar meestal in een lekkere snack. Om dit te voorkomen is er een hele goede en simpele oplossing, ga wat eerder naar bed. Dat voorkomt snacktrek later op de avond. Hoe later je naar bed gaat hoe groter de kans op snacktrek.

Een ander voordeel van op tijd naar bed en dus langer slapen is dat je uitgeruster bent en meer energie hebt. Hierdoor blijf je beter gemotiveerd om het afvallen vol te houden en daarnaast blijkt uit onderzoek dat mensen die te weinig slapen meer honger hebben en dus niet of minder goed afvallen.

Kun jij echt nog niet slapen als je zo vroeg in bed ligt? Ga dan toch naar bed en lees een boek of een tijdschrift. Omdat je al in bed ligt en je tanden hebt gepoetst ga je minder makkelijk richting (koel)kast om iets te snoepen te pakken.

Heb je rond die tijd zoveel trek dat je hierdoor niet in slaap kunt komen is het toch verstandig om nog iets te nemen zoals een krentenkoekje of een stuk fruit.

Zie ook ons artikel over lekker slapen.

Bron: redactie valtaf.nl