Cursus time management

productiviteit verhogen

Werk je vaak over en heb je het idee dat het je te weinig oplevert? Vaak klopt dit gevoel. Regelmatig overwerken is doorgaans niet erg goed voor je privé-leven en ook help je je baas er niet altijd mee. Sterker nog: een onderzoek aan de Harvard Business School wees uit dat werknemers die op tijd van kantoor vertrokken juist hun productiviteit verhoogden.

Die verhoogde productiviteit komt volgens de onderzoekers doordat deze mensen effectiever communiceren, vooruit plannen en hun takenpakket beter stroomlijnen. In de praktijk betekent dit dat je ondergeschikte klusjes uit moet besteden, je e-mail goed op orde moet hebben en gaatjes in je agenda vrij moet kunnen houden voor spoedgevallen tussendoor. Maar hoe doe je dit? Onderstaande tips helpen je op weg.

Denk in hokjes

In het gewone leven wordt vaak afgeraden om in hokjes te denken, maar op je werk kun je hier juist je voordeel mee behalen. Dit doe je door je tijd in vier hokjes te verdelen. Hok één is voor dringende en belangrijke zaken. Hok twee is voor belangrijke zaken die niet dringend zijn. Hok drie reserveer je voor dringende zaken die niet meteen heel belangrijk zijn. En in hok vier plaats je de klusjes die niet dringend zijn en ook niet belangrijk. De manier van werken is als volgt: je begint pas te werken aan hok twee als hok één leeg is. Als er een mailtje of telefoontje tussendoor komt, probeer je dan niet af te laten leiden, maar plaats deze in één van de hokjes.

E-mail niet de hele dag door

De meeste e-mails kosten je weinig denkwerk, verstuur deze dus wanneer je concentratiespanne wat lager is. Plan bijvoorbeeld tegen een uur of drie ‘s middags een e-mailuurtje in om je e-mail up to date te houden. Op deze manier blijf je gefocust op de lopende zaken in plaats van dat je steeds afgeleid wordt door nieuwe berichten. Vind je één uur per dag te weinig? Plan dan vaste momenten in waarop je je e-mail doet.

Breng je veel tijd in vergaderingen door. Lees dan ook eens dit artikel over effectief vergaderen.

Make een to do list

Maak tijd vrij om door je agenda te gaan en houd je to do list bij. Doe dit het liefst op vrijdagmiddag. Zo kun je de week doornemen en de nieuwe week alvast inplannen. Kijk ook naar wat er niet goed is gegaan de afgelopen week. Deze aantekeningen helpen je de volgende keer weer.

Wees ook eens offline

De smartphones van nu maken het ons erg eenvoudig om altijd online te zijn. Niet doen, dat deze mogelijkheid bestaat wil nog niet zeggen dat je ook altijd in staat van paraatheid moet zijn. Zet gewoon je e-mail uit als je het werk verlaat. De kans dat je buiten kantoortijden een mail binnenkrijgt die je direct moet behandelen is erg klein. Bovendien ben je zo beter in staat om je op te laden voor een nieuwe werkdag.

Bron: Mens Health

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie