Een gezonde noot

0
783
Voedingsstoffen noten

Noten zijn goed voor het cholesterol, hart en bloedvaten. Noten zitten namelijk vol met gezonde voedingsstoffen en elke noot heeft zijn eigen gunstige effect. Voor 50% tot 70% bestaan noten uit onverzadigde vetten. Dit zijn vooral gezonde vetten die helpen het cholesterolniveau te verlagen en het risico op hart- en vaatziekten verminderen.

Wondermiddel

Noten zijn geen wondermiddel die je hart kunnen beschermen. Wel hebben noten diverse gunstige effecten. Het aantal voedingsvezels van een handje noten is gelijk aan dat van een volkoren boterham. Hierin zitten zogenaamde fermenteerbare vezels. Dit zijn vezels die als voedingsbron voor de bacteriën in de darmen gebruikt worden. Nuttige darmbacteriën worden zo geholpen en dat levert een gezondere darmflora en een betere weerstand op.

Vleesvervanger

Noten bevatten net zo veel eiwitten als vlees, kip en vis. Noten zijn daarmee een prima vleesvervanger. Wel bevatten noten meer calorieën dan een kipfilet of biefstuk. Dit komt door het hoge vetgehalte. Om deze reden is het aan te bevelen om slechts een bescheiden portie van 50 gram noten als vervanger van het vlees te eten. Noten kan je ook prima in een saus of salade verwerken.

Vitamines

Ook zijn noten rijk aan vitamines. Vooral vitamine B2, B3 en B6 zitten veel in noten. Deze zorgen ervoor dat de spijsvertering en stofwisseling goed verlopen. Door twee handjes noten te eten, krijg je ongeveer 5% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen. Daarnaast bevatten noten ook ongeveer 30% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine E. Dit zorgt voor een betere weerstand, de aanmaak van rode bloedcellen en is van invloed op de spierfunctie. Vooral hazelnoten bevatten veel vitamine E. Naast vitaminen heeft het menselijk lichaam ook mineralen nodig. Ook noten bevatten mineralen, sommige zijn zelfs zeer rijk aan bepaalde mineralen zoals koper en ijzer.

Calorieën

Noten zitten vol met vetten en eiwitten en bevatten hierdoor veel calorieën. Toch is uit onderzoek gebleken dat noten geen dik makers zijn. Mensen die regelmatig noten aten kwamen niet per se aan. Je hoeft daarom geen noten te laten staan om hun calorieën. Er zijn namelijk maar weinig andere producten die in zo’n kleine hoeveelheid zoveel gezonde voedingsstoffen hebben.

Portie

Het is daarom aan te raden om minimaal vier keer in de week een portie noten te eten. Een portie noten is één à twee handjes noten. Voor gemengde noten houdt dit ongeveer 25 gram in, voor cashewnoten en pistachenoten is dit ongeveer 10 gram.